درآمدی بر هویت تصویری ایران (سده های 12 و 13 هجری)

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر
  • نویسنده فرامرز شایسته
  • استاد راهنما محمدکاظم حسنوند
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1377
چکیده

نقاشیهای سده های دوازده و سیزده هجری، مقدمه ای است در پی گیری و کنکاش مبنای هویت . وام گیری هنر این دوره، بدعتی به شمار نمی رود. اخذ ارزش های فرهنگی بیگانه، به دنبال نیاز به تحول و به انتها رسیدن انگیزه های حیات بخش هر عصری، اجتناب ناپذیر است . هنر تصویری ایران پس از قرن سیزده هجری اما، به دوره ای انجامیده که در پی ویران شدن تکیه گاه هنرمند و طرح سئوالات متعددی که با سرازیزری سیل اطلاعات بیگانه بدو رسیده بود و شتاب در پاسخگوئی آنها، به عصر اغتشاش می مانست . طبیعی است که کنش عجولانه نیز در یافتن ریشه اغتشاش ، به زمان ماقبل خود بازگردد، ولی مروری بر تطور تاریخ تصویری ایران زمین، روشن خواهد ساخت که تاکید بر هویت ، همواره وجود داشته است .

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

درآمدی بر مواجهه مسیحیان ایران با فاتحان مسلمان در سده نخست هجری

حمله عربها به ایران، واکنش‌های متفاوت گروه‌های قومی و دینی ساکن در قلمرو ساسانی را در پی داشت. یکی از اقلیت‌های مهم در ایران، مقارن با ورود عربها، مسیحیان بودند. این گروه نیز همانند پیروان سایر ادیان و نحله‌های رایج در ایران، تحت تأثیر فتوحات مسلمانان قرار گرفتند و واکنش‌هایی نسبت به آن داشتند. واکنش مسیحیان در برابر فتوحات، بسته به زمان و مکان فتوحات به دو شکل، تعامل و تقابل، ظهور و بروز کرد. ...

متن کامل

تحلیل فکری - سیاسی سده های دهم، یازدهم و دوازدهم هجری

اگر قرن دهم هجری را عرصه تجدید حیات سیاسی و فکری برای تأسیس نظام عرفی کشور ـ ملت بنامیم، قرن یازدهم عبارت از تفصیل آن اجمال و باعث وضوح و روشنی آن نظام در همه حوزه‌های سیاسی و فکری و اجتماعی می‌باشد. بر این اساس شاهد مرزبندی‌ها و تعارض‌های گوناگون ذهنی و فکری هستیم که هرکدام مدعی رهیافتی مستقل برای اداره زندگی می‌باشند. اما فضای قرن دوازدهم معطوف به جستجوی راه‌های اعتدالی با تکیه بر عمل‌گرایی ا...

متن کامل

خوانش روایت های تصویری: درآمدی بر زیبایی شناسی نلسون گودمن

هدف این پژوهش، مطالعه عوامل پیش­برنده و بازدارنده‌ی روایت در تصاویر به صورت ساختاری است. در مطالعات میان‌رشته‌ای در حوزه‌ی روایت‌شناسی، آثار مصوّر همچون روایت‌های زبانی قابلیّت روایت‌پردازی دارند. تصویر با ابزارهای ویژه (رنگ، خطوط، اشکال، ژرف‌نمایی و غیره) فضایی مناسب ولی متفاوت برای روایت­پردازی ایجاد می­کند. نلسون گودمن از جمله فیلسوفانی است که آراء‌ وی در زیبایی‌شناسی به بسط حوزه‌ی روایت‌شناسی...

متن کامل

بازجستِ شاخة گمشدة شجرة تصوّف نقشبندی ماوراءالنّهر در سده‌های 12 و 13 هجری

طریقت صوفیانة «نقشبندیه» به بنیادگذاری بهاءالدّین نقشبند که از دل جریان تصوّف خواجگان در ماوراءالنّهر سربرآورد، در سیر تحوّل و تطوّر خود با عبور از مرزهای جغرافیاییِ مولد و منشأ خود و با ایجاد رابطه با نهاد قدرت و ورود در عرصة سیاست، توانست به یکی از ماناترین و مؤثرترین سلاسل صوفیّه و جریان­های دینی آسیای مرکزی بدل شود؛ اگرچه تصوّف نقشبندیه، طریقتی ایرانی محسوب می­شود، پژوهش‌های علمی ناچیزی در ایران در...

متن کامل

پانزده مدرسۀ ناشناخته درخراسان (سده های چهارم تا ششم هجری)

ضرورت فراگیری اسلام توسّط تازه مسلمانان ایرانی منجر به پیدایش نهادهاییآموزشی مانند مسجد، کُتّاب و مدرسه گردید. نخستین مدارس شناخته شده درشهرهای خراسان و ماوراءالنهر که در فاصلۀ سده های چهارم تا ششم هجری پیوستگی« مدرسه » فرهنگی غیر قابل انکاری با هم داشتند، پدید آمدند. با توجّه به اهمیّتبه عنوان کانون آموزش عالی در تمدن اسلامی، تحقیقات متعدّدی پیرامون آن صورتگرفته است. گرچه در این آثار بسیاری از مدارس...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023